Grand Hotel Amrâth Amsterdam viert voltooiing van uitbreiding Scheepvaarthuis met feestelijke onthulling glas in lood kunstwerk Christie van der Haak
Grand Hotel Amrâth Amsterdam viert voltooiing van uitbreiding Scheepvaarthuis met feestelijke onthulling glas in lood kunstwerk Christie van der Haak

Grand Hotel Amrâth Amsterdam viert voltooiing van uitbreiding Scheepvaarthuis met feestelijke onthulling glas in lood kunstwerk Christie van der Haak

20 apr 2018

Grand Hotel Amrâth Amsterdam heeft op 19 april de voltooiing van de uitbreiding van het hotel met 40 hotelkamers feestelijk gevierd met de onthulling van een glas in lood kunstwerk naar ontwerp van Christie van der Haak. Met het gereed komen van de nieuwbouwkamers aan de Binnenkant en Buiten Bantammerstraat en de toevoeging van de unieke glas in lood koepel komt er een eind aan de ruim twintigjarige ontwikkeling en transformatie van het Scheepvaarthuis; van sleets GVB kantoor tot vijfsterren Grand Hotel Amrâth Amsterdam.

Glas in lood kunstwerk
Als locatie voor het kleurrijke glas in lood kunstwerk is gekozen voor Seven Seas, het restaurant van Grand Hotel Amrâth Amsterdam. Het kunstwerk beslaat een oppervlakte van 54 vierkante meter en voorziet het restaurant van een prachtige lichtinval. Het ontwerp van Christie van der Haak is geïnspireerd op de originele patronen die in de stoffering van het Scheepvaarthuis zijn teruggevonden en die 100 jaar geleden door kunstenaars voor het Scheepvaarthuis zijn ontworpen. Het idee werd tot uitvoering gebracht door de firma Schmit uit Haarlem, die het  spectaculaire kunstwerk stukje voor stukje vervaardigde. De firma Schmit is opvolger van de firma Bogtman, die 100 jaar geleden al het glas in lood maakte voor het Scheepvaarthuis, inclusief de indrukwekkende lichtkoepel in het monumentale trappenhuis.

Christie van der Haak
Christie van der Haak, winnares van de kunstprijs Den Haag en internationaal bekend door een project voor het Wolfsonian Museum in Miami, is van oorsprong schilder, maar heeft zich de laatste jaren steeds meer toegelegd op het ontwerpen en weven van wandtapijten en stoffen. In haar schilderijen heeft versiering altijd een belangrijke rol gespeeld. Terwijl ze de ingewikkelde patronen in de jacquard-techniek weeft, schildert Christie van der Haak als het ware met het weefgetouw. Ze blijft de kleuren steeds opnieuw aanpassen, waardoor het patroon kan veranderen van gedempt naar zeer expressief. Voor het Grand Hôtel Amrâth in Amsterdam ontwierp ze stoffen die perfect passen bij de rijke art-decostijl van het gebouw.

Uitbreiding hotel
De nieuwbouwvleugel is ontworpen door  Ray Kentie van architectenbureau Kentie en Partners, die tevens verantwoordelijk is voor het ontwerp van het interieur van het gehele hotel, waarin veel stijldetails uit de Amsterdamse School stroming terug te vinden zijn. De uitbreiding van het hotel met 40 hotelkamers voorziet in de nog steeds stijgende behoefte aan hotelkamers in Amsterdam. Met de aanpassing beschikt het hotel nu over 205 kamers waarvan 23 suites. Er is tevens een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd met in totaal 28 parkeerplaatsen.

Geschiedenis
Begin 20e eeuw besluiten zes rederijen de krachten te bundelen in een gezamenlijk hoofdkantoor, het Scheepvaarthuis. In 1912 krijgt de architect Van der Mey opdracht tot het ontwerp van dit boegbeeld, hij laat zich hiervoor inspireren door de Art Nouveau stroming. Deze stijl wordt later bekend als de Amsterdamse School-stijl.  Nadat de latere bewoner van het pand, het GVB in 2004 vertrok is het Scheepvaarthuis tussen 2004 en 2007 gerenoveerd en verbouwd tot Grand Hotel Amrâth Amsterdam, dat in juni 2007 haar deuren opende.

Terug naar overzicht